Veelgestelde vragen

Op deze pagina tref je de meest gestelde vragen aan. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op.

×

Contactgegevens KRAS Busreizen

Contactgegevens
KRAS Busreizen B.V.
Bernseweg 22a
5324 JW Ammerzoden

Tel: +31 (0)88-01 22 100
E-mail : info@krasbusreizen.nl

KvK-nummer: 83525408
BTW-nummer: NL862904158B01

Rabobank: NL95 RABO 0370 8681 45
BIC: RABONL2U

Openingstijden telefonische klantenservice
Maandag tot en met vrijdag zijn wij van 10:00 uur tot 15:00 uur geopend. Op zaterdag, zondag en erkende feestdagen is ons kantoor gesloten.

Openingstijden kantoor
Maandag tot en met vrijdag zijn wij van 09:00 uur tot 17:00 uur geopend. Op zaterdag, zondag en erkende feestdagen is ons kantoor gesloten.

Contactformulier
Als je het antwoord op je vraag niet hebt kunnen vinden, gebruik dan bij voorkeur het contactformulier. Wij streven ernaar om je vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Bus voor kantoor Kras
×
Volledig uitklappen

Hoe maak ik een boeking op de website?

• Zoek je gewenste reis
• Houd je paspoort / ID-kaart bij de hand
• Kies het aantal personen
• Kies het gewenste kamertype
• Kies de gewenste vertrekdatum
• Kies 'reis boeken'
• Vul de gevraagde gegevens in; eerste voornaam en achternaam volgens paspoort/ID kaart etc.
• Kies een van de aangeboden opties (niet verplicht)
• Kies een van de aangeboden verzekeringen (niet verplicht)
• Controleer zorgvuldig de samenvatting van de te boeken reis
• Kies 'reis boeken'
• De reis is gereserveerd; je ontvangt een ontvangstbevestiging op het door jouw opgegeven emailadres

Op- en uitstapplaatsen & opstaptijden

Graag verwijzen je door naar deze pagina, waar je alles kunt vinden met betrekking tot opstapplaatsen, opstaptijden, het wisselpunt in Asten etc. Op de pagina van jouw reis vind je onder de tab 'Opstapplaatsen' bovenaan vermeld, welk opstapschema op jouw reis van toepassing is.

Minimum aantal deelnemers

Onze busreizen kunnen alleen worden uitgevoerd als er een minimum aantal deelnemers op de betreffende vertrekdatum van een reis is geboekt. Op de pagina van de reis staat het minimum aantal deelnemers vermeld. Mocht een reis onverhoopt te weinig deelnemers hebben, dan bestaat de mogelijkheid dat deze wordt geannuleerd. Je wordt hier tijdig over geïnformeerd door onze klantenservice. Je krijgt de mogelijkheid om een andere vertrekdatum te kiezen, een alternatieve reis te boeken of om te annuleren. Uiteraard zijn er aan een annulering wegens onvoldoende deelname geen kosten verbonden aan de onderdelen die je bij KRAS Busreizen hebt gereserveerd en deel uitmaken van onze boekingsovereenkomst.

Kan ik preferenties opgeven?

Het is mogelijk tijdens het maken van de boeking een beperkt aantal preferenties op te geven. Wij zullen onze uiterste best doen om de door jou opgegeven preferentie te realiseren. Een preferentie is een voorkeur en geeft nooit de garantie dat er aan voldaan zal worden. Een preferentie maakt dan ook geen deel uit van de boekingsovereenkomst.

Wat is een essentie?

Het is mogelijk dat een preferentie in de boeking van essentieel belang is voor deelname aan de reis door de deelnemer. KRAS Busreizen zal hiervoor diverse inspanningen moeten doen als telefoon- en mailverkeer met haar leveranciers om de preferentie van de deelnemer vast te leggen. In dit geval worden er essentie-aanvraagkosten in rekening gebracht van € 30 per essentie. KRAS Busreizen bepaalt of de essentie-aanvraag in behandeling kan worden genomen. Bij de bevestiging door de leverancier maakt een essentie wel deel uit van de boekingsovereenkomst.

Kan ik dieetwensen opgeven?

Het is beperkt mogelijk tijdens het maken van de boeking dieetwensen op te geven. Wij zullen onze uiterste best doen om de door jou opgegeven dieetwens te realiseren. Helaas kunnen wij niet garanderen dat hier aan voldaan zal worden. Houd hier terdege rekening mee en neem eventueel zelf producten mee.

Ben ik verplicht bij te boeken opties te reserveren?

Je bent niet verplicht om de aangeboden opties bij te boeken. Dit is altijd vrijblijvend.

Wij bieden je echter de mogelijkheid om opties gelijktijdig bij het maken van de boeking toe te voegen, omdat wij in veel gevallen de reserveringen vooraf moeten maken.

In sommige gevallen is het nog mogelijk om de vooraf aangeboden opties tijdens de reis te boeken. Dit kunnen wij echter niet garanderen. De mogelijkheid is aanwezig dat je niet meer aan de vooraf aangeboden opties kunt deelnemen.

Wat zijn de verplichte bijdragen?

• Calamiteitenfonds - € 2,50 per boeking
• SGR - € 5 per persoon

Wat zijn de reserveringskosten per boeking?

De reserveringskosten bedragen € 25 per boeking.

Volledig uitklappen

Betalen & aanbetalen

Wanneer je langer dan 6 weken voor de vertrekdatum van je reis boekt, dien je een aanbetaling van 30% te doen. Het aanbetalingsbedrag dient binnen 14 dagen na het maken van de boeking bij KRAS Busreizen binnen te zijn. Het restant van de reissom dient 6 weken voor vertrek bij KRAS Busreizen binnen te zijn. Voor alle boekingen die binnen 6 weken vertrekken geldt, dat de volledige reissom direct na boeking in één keer moet worden voldaan.

Hoe kan ik betalen?

Bij KRAS Busreizen heb je de keus uit verschillende veilige betalingsmogelijkheden:

• Betaling via iDEAL
• Betaling via Bancontact
• Betaling via overschrijving/internet bankieren

Hoe ontvang ik de factuur?

Je ontvangt de factuur tevens boekingsbevestiging per email. Deze factuur/boekingsbevestiging kun je zelf eventueel printen. Je ontvangt geen factuur/boekingsbevestiging meer met de post. De factuur is is een pdf-bestand. Pdf bestanden zijn te bekijken met Acrobat Reader. Acrobat Reader is gratis te downloaden.

Krijg ik een bevestiging als ik heb betaald?

We zenden geen bevestiging van de betalingsontvangst; jouw eigen bankafschrift is het betalingsbewijs.

Volledig uitklappen

Wanneer ontvang ik mijn reispapieren?

Je ontvangt de noodzakelijke reispapieren ca. 8 dagen voor vertrek per email, mits de volledige reissom is voldaan.

Hoe worden mijn reispapieren toegestuurd?

De reispapieren worden ca. 8 dagen voor vertrek per email toegestuurd naar het door jou opgegeven emailadres, mits de betaling volledig is gedaan. Je ontvangt de opstaptijd, de opstapplaats en het reisschema met de hotels van de reis. Je ontvangt geen vouchers voor de hotels en/of ferry-overtochten. Al deze groepsvouchers zijn in het bezit van de chauffeur.

Volledig uitklappen

Wat mag ik meenemen aan bagage?

Je mag maximaal 1 koffer meenemen:
• Maximale afmetingen: 80 x 50 x 35 cm
• Maximaal gewicht: 20 kg

Naast 1 koffer is het toegestaan 1 stuk handbagage mee te nemen:
• Maximale afmetingen: 60 x 35 x 15 cm
• Maximaal gewicht: 5 kg
De handbagage moet opgeborgen worden onder je stoel of boven in het bagagerek.

Zorg dat de bagage voorzien is van een duidelijk kofferlabel met je naam, mobiel telefoonnummer en je reisbestemming.

Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor je bagage.

Mag ik een rollator of rolstoel meenemen?

Het is beperkt mogelijk een inklapbare rollator óf inklapbare rolstoel mee te nemen tijdens de reis. De volgende voorwaarden zijn hierop van toepassing.

• Je bent redelijk goed ter been om zelfstandig in en uit de bus te stappen en enkele traptreden te nemen.
• De maximale afmetingen van de ingeklapte rollator óf ingeklapte rolstoel zijn 100 x 90 x 65 cm.
• Je dient bij boeking aan te geven dat je een hulpmiddel meeneemt.
• Indien je bij het maken van de boeking niet hebt aangegeven een rolstoel óf rollator mee te nemen, kan deze bij onvoldoende bagageruimte worden geweigerd.
• De rollator óf rolstoel moet voorzien zijn van een label met je naam, mobiel telefoonnummer en reisbestemming.
• Het is niet mogelijk i.v.m. de beperkte bagageruimte om zowel een rollator als rolstoel mee te nemen.

Belangrijk: in het excursieprogramma zijn rondleidingen en stadswandelingen opgenomen. Indien je hier niet aan kunt deelnemen, is het niet mogelijk om in de bus te blijven zitten. In veel gevallen wordt de bus buiten het centrum geparkeerd en afgesloten.

Mag ik een huisdier meenemen?

Het is niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de bus.

Wat te doen als ik mijn bagage kwijt ben?

Het is mogelijk dat je je bagage kwijt bent of per ongeluk hebt achtergelaten in de bus of het hotel.

Indien je je bagage (bijvoorbeeld kledingstukken of andere zaken) bent vergeten in het hotel, dan dien je zelf contact mee op te nemen met de betreffende accommodatie. Contactgegevens kun je terugvinden in de reispapieren. Je dient zelf met de accommodatie af te stemmen, op welke wijze de zaken naar Nederland worden gestuurd en hoe de eventuele kosten worden verrekend.

Ben je je bagage vergeten in de bus of op het verzamelpunt in Asten, neem dan contact op met KRAS Busreizen.

Kan ik bij mijn bagage tijdens een ferry-overtocht?

De koffers blijven tijdens een ferry-overtocht in de bus. Het dek waar de bus staat geparkeerd is afgesloten en voor niemand toegankelijk.

Is er tijdens de ferry-overtocht een overnachting inbegrepen, dan adviseren wij je om een kleine tas met de noodzakelijk spullen voor de nacht en de volgende dag mee te nemen.

Mag mijn koffer in de bus blijven staan tijdens een tussenovernachting?

Alle bagage moet tijdens de nacht uit de bus zijn gehaald, ook de koffers. Deze bepaling is door de verzekeringsmaatschappij opgelegd.

Voorovernachting Wisselpunt Asten

Begin je busvakantie ontspannen!
KRAS Busreizen biedt je de mogelijkheid om voorafgaand aan je busreis te overnachten in het Best Western Hotel Nobis Asten op het Centrale Wisselpunt van KRAS Busreizen. Een comfortabel 4-sterren hotel waar je, voorgaande aan je busreis, kunt overnachten. De volgende dag eerst rustig ontbijten en dan opstappen in de bussen, die aansluitend vertrekken naar de bestemmingen. Dat is toch een heerlijke rustige manier om je busvakantie te beginnen. Je kunt ook voordelig parkeren op het parkeerterrein achter het hotel voor € 15 per auto voor de gehele periode. Dit bedrag betaal je ter plaatse in het hotel bij aankomst. Kies voor een comfortabele 1- of 2-persoonskamer Standaard of kies voor de Deluxe kamer met o.a. airconditioning. Het hotel beschikt over een gezellige entree met receptie en zitjes en een mooi restaurant waar voor de KRAS klanten een speciaal voordelig 3-gangen menu mogelijk is. Het hotel heeft een groot terras met gezellige zitjes. Het uitgebreide ontbijtbuffet is voor de KRAS gasten bij dit arrangement inbegrepen. Gratis WiFi.

Let op: wil je een voorovernachting reserveren in Best Western Hotel Nobis in Asten (dat wil zeggen overnachten op de avond voor je vertrekt), stuur een email met vermelding van je boekingsnummer naar reserveringen@krasbusreizen.nl. KRAS Busreizen voegt, na gelang de beschikbaarheid, de voorovernachting toe aan je boeking.

Prijzen per kamer, per nacht, incl. ontbijtbuffet, excl. parkeren en toeristenbelasting.
2-persoonskamer Standaard met o.a. douche en wc - € 110
2-persoonskamer Deluxe met o.a. douche, wc en airco - € 125
1-persoonskamer Standaard met o.a. douche en wc - € 95
1-persoonskamer Deluxe met o.a. douche, wc en airco - € 110

Hotel Best Western Asten
×
Volledig uitklappen

Met welke valuta kan ik betalen in het buitenland?

Binnen Europa kun je veelal betalen met de Euro/€. Het is in landen binnen Europa vrijwel altijd mogelijk te betalen met je pinpas of creditcard. Let op dat buiten de eurozone per pinbetaling of geldopname kosten berekend kunnen worden. Wij raden je echter aan om altijd een kleine hoeveel contant geld mee te nemen, omdat kleine restaurants en winkels soms alleen cash geld accepteren. In de landeninformatie op de website bij jouw reis, staan de details over valuta vermeld.

In de volgende landen wordt de eigen valuta gehanteerd:

• Denemarken - Deense Kroon
• Groot Brittannië - Engelse Pond
• Hongarije - Hongaarse Forint
• Noord-Ierland - Engelse Pond / Republiek Ierland - Euro
• Kroatië - Kroatische Kuna
• Noorwegen - Noorse Kroon
• Polen - Poolse Zloty
• Rusland - Roebel
• Tsjechië - Tsjechische Kroon
• Zweden - Zweedse Kroon
• Zwitserland - Zwitserse Frank

Heeft het hotel gratis WiFi?

Op de pagina van de betreffende reis tref je onder het tabblad 'hotel' informatie aan of het hotel beschikt over gratis WiFi. Het is ook mogelijk dat het hotel kosten in rekening brengt bij het gebruik van WiFi. Deze kosten zijn nooit bij de reissom inbegrepen en dien je zelf aan het hotel te voldoen. Soms heeft het hotel wel gratis WiFi in de openbare ruimtes, maar wordt er voor WiFi op de kamer een vergoeding gevraagd.

Wij hebben geen invloed op de kwaliteit van de aangeboden WiFi. Vaak ervaar je een slechtere kwaliteit dan je gewend bent.

Heeft het hotel een lift?

Op de pagina van de betreffende reis onder het tabblad 'hotel' staat vermeld of het hotel beschikt over een lift.

Beschikt het hotel over een lift maar is deze tijdens je verblijf, om welke reden dan ook, buiten gebruik, dan kan KRAS Busreizen hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Je moet ter plaatse met de receptie van het hotel een oplossing vinden.

Ben ik verplicht deel te nemen aan een dagprogramma of excursie?

Je bent niet verplicht deel te nemen aan een dagprogramma en/of excursie, mits je op de betreffende dag niet verder reist naar een volgend hotel.

Wij bieden je de mogelijkheid om bij het maken van de reservering, een optionele excursie bij te boeken. Je bent nergens toe verplicht.

Moet ik ter plaatse toeristenbelasting betalen?

In sommige gevallen is het mogelijk dat er ter plaatse toeristenbelasting betaald moet worden. Lokale autoriteiten kunnen plotseling de prijzen verhogen en/of nieuwe belastingen invoeren. Dit bedrag dien je zelf ter plaatse aan het hotel te voldoen. In veel gevallen is de toeristenbelasting bij de reissom inbegrepen. Meer informatie hierover tref je aan op de informatiepagina van de betreffende reis.

Volledig uitklappen

Moet ik een paspoort of legitimatiebewijs meenemen?

Je moet tijdens de reis te allen tijde beschikken over een geldig (tot en met terugkomst in Nederland) paspoort of ID-kaart. Let op: een ID-kaart is niet voor alle landen toegestaan.

Een rijbewijs wordt niet geaccepteerd als grensdocument.

Heb je niet de Nederlandse nationaliteit, informeer dan bij het consulaat of ambassade van het land van herkomst, over welke grensdocumenten, eventueel aangevuld met visa, je moet beschikken. Je bent altijd zelf verantwoordelijk dat je beschikt over de juiste grensdocumenten. Mocht je hieraan niet voldoen en door de autoriteiten de toegang tot het land worden ontzegd, dan zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor eigen rekening.

Controleer altijd ruim voor vertrek de geldigheidsduur van je paspoort of ID-kaart. De aanvraagperiode voor een nieuw document verschilt per gemeente en kan zelfs, in drukke tijden, meerdere weken vereisen.

Wanneer is een visum verplicht?

Een visum is verplicht op sommige reizen, waarbij Rusland wordt aangedaan. Je paspoort dient dan minimaal 6 maanden geldig te zijn bij terugkomst en twee lege pagina's naast elkaar te bevatten.

Als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, moet je zelf navragen bij jouw consulaat of ambassade, of je voor de te bezoeken landen en ook voor de eventuele doorreislanden een aanvullend visum nodig hebt.

Volledig uitklappen

Kan ik een fiets bij KRAS Busreizen huren?

KRAS Busreizen biedt je de mogelijkheid om een fiets te huren. Je hebt de keus uit een toerfiets of elektrische fiets. Onderstaand tref je de specificaties van de betreffende fietsen aan.

Toerfiets Batavus Galibier
• Anti-lek binnen- en buitenbanden
• Meer zitcomfort dankzij de verende zadelpen
• Sportieve lage instap, dus gemakkelijk op- en afstappen
• Extra comfort omdat het stuur naar wens kan worden ingesteld
• Kilometerteller
• 24 versnellingen
• Veilig fietsen in het donker; de verlichting voor en achter werkt ook als je stil staat

E-bike: Batavus WayZ E-go® Active plus flex met 400Wh accu (model 2020).
• Bosch middenmotor (Active plus) met krachtige accu, zelfs bij krachtige ondersteuning is 75 km actieradius geen enkel probleem
• De uitneembare accu (11 ampère ‘400’ met 36 volt) kan eenvoudig op de hotelkamer opgeladen worden
• Comfortabele lichtgewicht fiets (slechts 23,5 kg); fietst ook uitstekend zonder trapondersteuning
• Eenvoudig te bedienen met het digitale display
• Speciaal voor Kras aangepast voor meer fietsplezier met o.a. anti-lek binnen- en buitenbanden, verstelbare stuur- en zadelpen en lage instap
• Hoogwaardige Magura hydraulische remmen
• Nieuw luxe frame met kabels die door het frame lopen (dus minder gevoelig voor schade)

Mag ik mijn eigen fiets meenemen?

Bij KRAS Busreizen kunnen de deelnemers natuurlijk ook hun eigen fiets meenemen op reis. Opstappen met je eigen fiets kan alleen op het Wisselpunt Asten. De kosten voor het meenemen van je eigen fiets staan vermeld op de webpagina van de betreffende reis.

Je fiets dient wel aan enkele voorwaarden te voldoen, zodat we deze veilig kunnen meenemen in onze fietstrailer. De accu moet losgekoppeld kunnen worden en dient in de handbagage te worden meegenomen, dit is ook van toepassing op eventuele fietstassen. Hoewel we jouw fiets met de grootste zorg zullen behandelen, is het vanzelfsprekend niet uit te sluiten dat er (minimale) schade aan de fiets kan ontstaan tijdens het vervoer dan wel tijdens het in- en uitladen van de fiets. KRAS Busreizen is voor deze schade niet aansprakelijk.

Waar kan ik opstappen als ik mijn eigen fiets meeneem?

Als je je eigen fiets meeneemt, is het alleen mogelijk op- en uit te stappen op ons wisselpunt in Asten.

Is mijn eigen fiets verzekerd?

KRAS Busreizen behandelt je fiets uiteraard met grote zorg. Desondanks kan er toch (lak)schade aan je fiets ontstaan tijdens het vervoer in de fietsentrailer, dan wel tijdens het in- en uitladen van de fiets. KRAS Busreizen kan voor deze schade niet aansprakelijk worden gesteld. Goed verzekerd op reis gaan is dus belangrijk. Mogelijk heb je een doorlopende reisverzekering, die ook dekking biedt voor fietsreizen en meer specifiek voor je eigen fiets tijdens de reis. Is dit niet het geval, dan is het mogelijk om via KRAS Busreizen een Allianz Kortlopende Reisverzekering af te sluiten. De basisdekking voor je fiets bedraagt maximaal € 2250. Bekijk onderstaand de voorwaarden en de verzekeringskaart van de Allianz Kortlopende Reisverzekering (Comb. B).

Verzekeringskaart kortlopende reisverzekering bekijken
• Bekijk hier het informatiedocument van de Allianz Kortlopende Reisverzekering.

Voorwaarden kortlopende reisverzekering bekijken
• Bekijk hier de voorwaarde van de Allianz Kortlopende Reisverzekering.

Is mijn huurfiets verzekerd?

De huurprijs is inclusief dekking voor schade en/of diefstal van de gehuurde fiets. Het eigen risico bedraagt € 75 per fiets. Bij nalatigheid, opzet of grove schuld behoudt KRAS Busreizen het recht om diefstal, schade aan de fiets of schade ten gevolge van verlies (van onderdelen) van de fiets te verhalen op de deelnemer. Het risico bedraagt maximaal de nieuwwaarde van de fiets; Batavus E-bike (of gelijkwaardig) maximaal € 2699, Batavus Toerfiets (of gelijkwaardig) maximaal € 849. Schade ten gevolge van nalatigheid, opzet of grove schuld van de gebruiker van een fiets kan niet worden afgekocht en valt dus niet onder de dekking. In geval van diefstal dien je zelf aangifte te doen bij de lokale politie. In alle gevallen geldt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de huurfiets en deze te allen tijde op slot dient te zetten. Bij diefstal van de huurfiets dien je de fietssleutel en het opgemaakte politierapport te overhandigen. Indien deze niet in je bezit zijn, wordt de volledig prijs (aankoopsom) van de huurfiets bij je in rekening gebracht.

Het aansprakelijkheidsrisico ten aanzien van derden bijvoorbeeld in verband met toegebracht letsel, materiële schade etc. valt niet onder de dekking. Deze mogelijke aansprakelijkheid dien je zelf te verzekeren.

Veiligheid & bescherming

Als fietser ben je extra kwetsbaar. KRAS Busreizen beveelt je dan ook sterk aan te allen tijde beschermende kleding en gepast schoeisel te dragen. Wij adviseren je met klem om op de fiets een valhelm en reflecterend veiligheidshesje te dragen. In sommige landen is het dragen van een helm zelfs verplicht, evenals het dragen van een reflecterend veiligheidshesje. Je dient zelf voor deze beschermende kleding en/of schoeisel zorg te dragen. KRAS Busreizen kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor eventueel letsel tijdens de reis. Wij adviseren je om altijd een reis- en ongevallenverzekering af te sluiten.

Wat zijn de verschillende fietsniveaus?

Fietsniveau ‘1’
Gemakkelijke tocht: met af en toe een lichte helling of afdaling. Deze vakanties zijn voor iedereen met een normale conditie goed te doen. Fietservaring in het rijden van tochten is belangrijk.

Fietsniveau ‘2’
Gemiddelde tocht: met af en toe een pittige helling of afdaling en/of langere dagafstanden. Voor deze vakanties moet je beschikken over een goede conditie en voldoende fietservaring.
Let op: KRAS Busreizen adviseert bij fietsreizen met niveau ‘2’ gebruik te maken van een E-bike.

Fietsniveau ‘3’
Stevige tocht: met regelmatig een pittige helling of afdaling en/of langere afstanden per dag. Een uitstekende conditie, evenals voldoende fietservaring, is vereist. Ook voor dit niveau adviseert KRAS Busreizen gebruik te maken van een E-bike.

Fietsroutes

Onze fietsroutes zijn met zorg samengesteld én in het Nederlands geschreven. Als extra service ontvang je per dag een gedetailleerde kaart van het af te leggen traject. Uiteraard blijven we continu doorgaan met het optimaliseren van de routes. Bij veel routes heb je de keuze uit een korte en lange variant. Is het terras wel heel erg gezellig of wil je nog iets gaan bekijken onderweg, kies dan voor de wat kortere route. Op een afgesproken punt wacht de chauffeur je op en rijdt per bus naar het eindpunt van de langere route. Zo kun je de vakantie indelen zoals je zelf wilt; vrijheid…blijheid!