Veelgestelde vragen

Op deze pagina treft u de meest gestelde vragen aan. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op.

×

Contactgegevens KRAS Busreizen

Contactgegevens
KRAS Busreizen
Uilecotenweg 47
5324 JT Ammerzoden

Tel: +31 (0)88-01 22 100
E-mail : info@krasbusreizen.nl

KvK-nummer: 83525408
BTW-nummer: NL862904158B01

Rabobank: NL95 RABO 0370 8681 45
BIC: RABONL2U

Openingstijden telefonische klantenservice
Maandag tot en met vrijdag zijn wij van 10:00 uur tot 15:00 uur geopend. Op zaterdag, zondag en erkende feestdagen is ons kantoor gesloten.

Openingstijden kantoor
Maandag tot en met vrijdag zijn wij van 09:00 uur tot 17:00 uur geopend. Op zaterdag, zondag en erkende feestdagen is ons kantoor gesloten.

Contactformulier
Als je het antwoord op je vraag niet hebt kunnen vinden, gebruik dan bij voorkeur het contactformulier. Wij streven ernaar om je vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Bus voor kantoor Kras
×
Volledig uitklappen

Hoe maak ik een boeking op de website?

• Zoek de gewenste reis
• Houd uw paspoort / ID-kaart bij de hand
• Kies het aantal personen
• Kies het gewenste kamertype (in het vakje met kamertype naar beneden scrollen voor de juiste kamer)
• Kies - indien van toepassing - het gewenste huttype (in het vakje met het huttype naar beneden scrollen voor het juiste hutcategorie)
Belangrijk: het is mogelijk dat de reis 'op aanvraag' staat omdat er geen binnenhutten meer in beschikbaar zijn, maar bijvoorbeeld wel voldoende buitenhutten.
• Kies de gewenste vertrekdatum
• Kies 'reis boeken'
• Vul de gevraagde gegevens in; alleen de eerste voornaam voluit en achternaam volgens paspoort/ID kaart etc.
• Maak eventueel een keuze uit de aangeboden opties (niet verplicht): Let op: u moet ook een vinkje zetten bij uw naam
• Kies een van de aangeboden verzekeringen (niet verplicht)
• Controleer zorgvuldig de samenvatting van de te boeken reis
• Kruis de vakjes aan om akkoord te gaan met de KRAS Busreizen voorwaarden
• Kies 'definitief boeken'
• De reis is gereserveerd; u ontvangt een ontvangstbevestiging op het door u opgegeven emailadres

Uw gekozen reisdatum staat 'Op aanvraag'

In de prijskolom van uw reis staat bij uw vertrekdatum 'op aanvraag'. Dat betekent dat we nog wel genoeg plaatsen in de bus hebben, maar bijvoorbeeld geen 1-persoonskamers meer in voorraad. U kunt de reis gewoon inboeken. KRAS Busreizen gaat vervolgens bij de hotels navragen of er nog extra 1-persoonskamers beschikbaar zijn.

Het is ook mogelijk dat bij reizen waar een overnachting op de ferry-overtocht is inbegrepen, de getoonde hutcategorie niet meer voorradig is. U gaat in het vakje 'huttype' staan en scrolt door de diverse mogelijkheden. Wellicht is een andere categorie hut wel beschikbaar. Veelal valt het prijsverschil tussen een binnenhut en buitenhut mee.

Heeft u vragen, dan kunt u ons altijd bellen (werkdagen 10-15 uur) of u stuurt een mail naar info@krasbusreizen.nl. Wij bekijken dan wat er nog wel mogelijk is en nemen dan contact met u op. Het is handig dat u dan gelijk een telefoonnummer vermeldt waarop u te bereiken bent en natuurlijk uw boekingsnummer.

Op- en uitstapplaatsen & opstaptijden

Graag verwijzen wij u door naar deze pagina, waar u alles kunt vinden met betrekking tot opstapplaatsen, opstaptijden, het wisselpunt in Asten etc. Op de pagina van uw reis vindt u onder de tab 'Opstapplaatsen' bovenaan vermeld, welk opstapschema op uw reis van toepassing is.

Minimum aantal deelnemers

Onze busreizen kunnen alleen worden uitgevoerd als er een minimum aantal deelnemers op de betreffende vertrekdatum van een reis is geboekt. Op de pagina van de reis staat het minimum aantal deelnemers vermeld. Mocht een reis onverhoopt te weinig deelnemers hebben, dan bestaat de mogelijkheid dat deze wordt geannuleerd. U wordt hier tijdig over geïnformeerd door onze klantenservice. U krijgt de mogelijkheid om een andere vertrekdatum te kiezen, een alternatieve reis te boeken of om te annuleren. Uiteraard zijn er aan een annulering wegens onvoldoende deelname geen kosten verbonden aan de onderdelen die u bij KRAS Busreizen heeft gereserveerd en deel uitmaken van onze boekingsovereenkomst.

Kan ik preferenties opgeven?

Het is mogelijk na het maken van de boeking een beperkt aantal preferenties door te geven. U stuurt een mail naar reseveringen@krasbusreizen.nl met vermelding van uw reserveringsnummer en welke preferentie u wilt plaatsen. Wij zullen onze uiterste best doen om de door u opgegeven preferentie te realiseren. Een preferentie is een voorkeur en geeft nooit de garantie dat er aan voldaan kan worden. Een preferentie maakt dan ook geen deel uit van de boekingsovereenkomst.

Wat is een essentie?

Het is mogelijk dat een preferentie in de boeking van essentieel belang is voor deelname aan de reis door de deelnemer. KRAS Busreizen zal hiervoor diverse inspanningen moeten doen als telefoon- en mailverkeer met haar leveranciers om de preferentie van de deelnemer vast te leggen. In dit geval worden er essentie-aanvraagkosten in rekening gebracht van € 30 per persoon per essentie. KRAS Busreizen bepaalt of de essentie-aanvraag in behandeling kan worden genomen. Bij de bevestiging door de leverancier maakt een essentie wel deel uit van de boekingsovereenkomst. Belangrijk: KRAS Busreizen kan geen essenties voor dieetwensen of dieetallergieën accepteren.

Kan ik eventueel dieetwensen opgeven?

Het is beperkt mogelijk om dieetwensen kenbaar te maken. Stuur na uw boeking een mail naar reserveringen@krasbusreizen.nl met uw verzoek. Wij zullen onze uiterste best doen om de door u opgegeven dieetwens te realiseren. Helaas kunnen wij niet garanderen dat hier aan voldaan kan worden. Dieetpreferenties maken dan ook geen deel uit van onze boekingsovereenkomst. Houd hier terdege rekening mee en neem eventueel zelf producten mee. Noot: meld aub altijd nog extra in het hotel bij het bedienend personeel in het restaurant uw eventuele allergieën.

Ben ik verplicht bij te boeken opties te reserveren?

U bent niet verplicht om de aangeboden opties bij te boeken. Dit is altijd vrijblijvend.

Wij bieden u echter de mogelijkheid om opties gelijktijdig bij het maken van de boeking toe te voegen aan uw reservering, omdat wij in veel gevallen de reserveringen vooraf moeten maken.

In sommige gevallen is het nog mogelijk om de vooraf aangeboden opties tijdens de reis te boeken bij de chauffeur. Dit kunnen wij echter niet garanderen. De mogelijkheid is aanwezig dat u niet meer aan de vooraf aangeboden opties kunt deelnemen. Boekt u ter plaatse alsnog de optionele excursie, dan zal de prijs van de optionele excursie ook wat hoger zijn dan de gepubliceerde prijs op de website.

Wat zijn de verplichte bijdragen?

• Calamiteitenfonds - € 2,50 per boeking
• SGR - € 5 per persoon

Samen met de reserveringkosten van € 25 per boeking worden deze bijdragen uw bij de aanbetaling in rekening gebracht.

Wat zijn de reserveringskosten per boeking?

De reserveringskosten bedragen € 25 per boeking. Deze kosten worden u met de aanbetaling in rekening gebracht.

Volledig uitklappen

Betalen & aanbetalen

Wanneer u langer dan 6 weken voor de vertrekdatum van uw reis boekt, wordt u verzocht een aanbetaling van 30% te doen. Het aanbetalingsbedrag dient binnen 14 dagen na het maken van de boeking bij KRAS Busreizen binnen te zijn. Het restant van de reissom dient 6 weken voor vertrek bij KRAS Busreizen binnen te zijn. Voor alle boekingen die binnen 6 weken vertrekken geldt, dat de volledige reissom direct na boeking in één keer moet worden voldaan.

Hoe kan ik betalen?

Bij KRAS Busreizen heeft u de keus uit verschillende veilige betalingsmogelijkheden:

• Betaling via iDEAL
• Betaling via Bankcontact
• Betaling via overschrijving/internet bankieren

Hoe ontvang ik de factuur?

U ontvangt de factuur tevens boekingsbevestiging per email. Deze factuur/boekingsbevestiging kunt u zelf eventueel printen. U ontvangt geen factuur/boekingsbevestiging meer met de post. De factuur wordt u toegezonden in een pdf-bestand. Pdf bestanden zijn te bekijken met Acrobat Reader. Acrobat Reader is gratis te downloaden.

Krijg ik een betalingsbevestiging als ik heb betaald?

We zenden geen bevestiging van de betalingsontvangst; uw eigen bankafschrift is uw betalingsbewijs.

Volledig uitklappen

Wanneer ontvang ik mijn reispapieren?

U ontvangt de noodzakelijke reispapieren met opstaptijden en algemene reistips ca. 8 dagen voor uw vertrek per email, mits de volledige reissom is voldaan. Alle vouchers en noodzakelijke documenten zijn in het bezit van de chauffeur. In 'Mijn KRAS BUSREIZEN' staat wel al eerder uw eventuele opstaptijd vemeld.

Hoe worden mijn reispapieren toegestuurd?

De reispapieren kunt u ophalen in de 'Mijn KRAS Busreizen' omgeving ca. 8 dagen voor vertrek. U krijgt hiervoor een email toegestuurd naar het door u opgegeven emailadres, mits de betaling volledig is gedaan. In de 'Mijn KRAS Busreizen' omgeving wordt uw opstaptijd al ca. 15 dagen voor vertrek vermeld. U ontvangt de opstaptijd, de opstapplaats en het reisschema met de hotels van de reis. U ontvangt geen vouchers voor de hotels en/of ferry-overtochten. Al deze groepsvouchers zijn in het bezit van de chauffeur.

Volledig uitklappen

Wat mag ik meenemen aan bagage?

U kunt maximaal 1 koffer meenemen:
• Maximale afmetingen: 80 x 50 x 35 cm
• Maximaal gewicht: 20 kg

Naast 1 koffer is het toegestaan 1 stuk handbagage mee te nemen:
• Maximale afmetingen: 60 x 35 x 15 cm
• Maximaal gewicht: 5 kg
De handbagage moet opgeborgen worden onder uw stoel of boven in het bagagerek.

Zorg aub dat de bagage voorzien is van een duidelijk kofferlabel met uw naam, mobiel telefoonnummer en uw reisbestemming. Op het wisselpunt in Asten zijn bij vertrek eventueel kofferlabels verkrijgbaar. Het is niet mogelijk om kofferlabels op te sturen.

U overhandigt altijd zelf uw koffer aan de chauffeur, die de koffer in de bus plaatst. U brengt dus altijd zelf uw eigen koffer uit de hotels naar de bus om aan de chauffeur te overhandigen, dit geldt ook op het wisselpunt.

U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor uw bagage.

Mag ik een rollator of rolstoel meenemen?

Het is beperkt mogelijk een inklapbare rollator óf inklapbare rolstoel mee te nemen tijdens de reis. De volgende voorwaarden zijn hierop van toepassing.

• U bent goed ter been om zelfstandig in en uit de bus te stappen, enkele traptreden te nemen en toch minimaal een stuk (ca. 100 m) zelfstandig te kunnen lopen.
• Moet u eventueel voor bepaalde trajecten gebruik maken van een rolstoel, dan wijzen wij u erop dat het voor de chauffeur niet mogelijk is om u behulpzaam te zijn bij het duwen van de rolstoel. We gaan er dan ook vanuit dat u niet alleen reist en dat u gezamenlijk reist met een medepassagier die u hierbij behulpzaam zal zijn, ook met het in- en uitladen van de rolstoel en bagage.
• De maximale afmetingen van de ingeklapte rollator óf ingeklapte rolstoel zijn 100 x 90 x 65 cm.
• U dient bij boeking aan te geven dat u een hulpmiddel meeneemt.
• Indien u bij het maken van de boeking niet heeft aangegeven een rolstoel óf rollator mee te nemen, kan deze bij onvoldoende bagageruimte worden geweigerd.
• De rollator óf rolstoel moet voorzien zijn van een label met uw naam, mobiel telefoonnummer en reisbestemming.
• Het is niet mogelijk i.v.m. de beperkte bagageruimte om zowel een rollator als rolstoel mee te nemen.

Belangrijk: in het excursieprogramma zijn rondleidingen en stadswandelingen opgenomen. Indien u hier niet aan kunt deelnemen, is het niet mogelijk om in de bus te blijven zitten. In veel gevallen wordt de bus buiten het centrum geparkeerd en afgesloten. Dit kan ook betekenen dat u niet aan alle programma-onderdelen kunt deelnemen.

Mag ik een loopfiets of opvouwbare scootmobiel meenemen?

Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld een opvouwbare loopfiets of opvouwbare scootmobiel mee te nemen. Het is niet toegestaan voor onze chauffeurs deze hulpmiddelen in en uit te bus te tillen in verband met het gewicht van deze hulpmiddelen. Uiteraard is het wel toegestaan een opklapbare rollator of rolstoel mee te nemen (uiteraard met vermelding in uw boeking).

Mag ik een huisdier meenemen?

Het is niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de bus.

Wat te doen als ik mijn bagage kwijt ben?

Het is mogelijk dat u uw bagage kwijt bent of per ongeluk heeft achtergelaten in de bus of in het hotel. Belangrijk is dat uw bagage van een duidelijk kofferlabel (naam, mobiel telefoonnummer en bestemming) is voorzien en dat u altijd erop toeziet dat uw koffer in de juiste bus wordt geladen.

Indien u uw bagage (bijvoorbeeld kledingstukken of andere zaken) bent vergeten in het hotel, dan dient u zelf contact op te nemen met de betreffende accommodatie. Contactgegevens kunt u terugvinden in de reispapieren. U dient zelf met de accommodatie af te stemmen, op welke wijze de zaken naar Nederland worden gestuurd en hoe de eventuele kosten worden verrekend tussen u en het hotel.

Bent u uw bagage vergeten in de bus of op het verzamelpunt in Asten, neem dan contact op met KRAS Busreizen of stuur een mail naar info@krasbusreizen.nl .

Kan ik bij mijn bagage tijdens een ferry-overtocht?

De koffers blijven tijdens een ferry-overtocht in het bagageruim van de bus. Het parkeerdek op de ferry, waar de bus staat geparkeerd, is afgesloten en voor niemand toegankelijk.

Is er tijdens de ferry-overtocht een overnachting inbegrepen, dan adviseren wij u om een kleine tas of rugzakje met de noodzakelijk spullen voor de nacht en de volgende dag mee te nemen in uw handbagage.

Mag mijn koffer in de bus blijven staan tijdens een tussenovernachting?

Alle bagage moet tijdens de nacht uit de bus zijn gehaald, ook de koffers. Deze bepaling is door de verzekeringsmaatschappij opgelegd. Alleen tijdens een overtocht per ferry kan uw koffer tijdens de nacht in de bus blijven staan. De bus wordt geparkeerd op een afgesloten parkeerdek op het schip en is dan ook niet meer toegankelijk. Neemt u een klein tasje mee met overnachtingsspullen.

Voorovernachting Wisselpunt Asten - Hotel Nobis Asten

Begin uw busvakantie ontspannen!
KRAS Busreizen biedt u de mogelijkheid om voorafgaand aan uw busreis te overnachten in het Best Western Hotel Nobis Asten op het Centrale Wisselpunt van KRAS Busreizen (onder voorbehoud van beschikbaarheid). Een comfortabel 4-sterren hotel waar u, voorgaande aan uw busreis, kunt overnachten. De volgende dag eerst rustig ontbijten en dan opstappen in de bussen, die aansluitend vertrekken naar de bestemmingen. Dat is toch een heerlijke rustige manier om uw busvakantie te beginnen. U kunt ook voordelig parkeren op het parkeerterrein achter het hotel voor € 25 per auto voor de gehele periode. Dit bedrag betaalt u ter plaatse in het hotel bij aankomst. Dit geldt ook voor de toeristenbelasting van ca. € 2,40 p.p.p.n. Kies voor een comfortabele 1- of 2-persoonskamer Standaard of kies voor de Deluxe kamer met o.a. airconditioning. Het hotel beschikt over een gezellige entree met receptie en zitjes en een mooi restaurant met een uitgebreide kaart om á la carte te eten. Het hotel heeft een groot terras met gezellige zitjes. Het uitgebreide ontbijtbuffet is voor de KRAS gasten bij dit arrangement inbegrepen. Gratis WiFi.

Let op: wilt u een voorovernachting reserveren in Best Western Hotel Nobis in Asten (dat wil zeggen overnachten op de avond voor u vertrekt), stuur een email met vermelding van uw boekingsnummer naar reserveringen@krasbusreizen.nl. KRAS Busreizen voegt, na gelang de beschikbaarheid, de voorovernachting toe aan uw boeking; u ontvangt dan een nieuwe factuur/bevestiging.

Prijzen per kamer, per nacht, incl. ontbijtbuffet, exclusief parkeren € 25 (voor de gehele periode) en exclusief toeristenbelasting ca. € 2,40 p.p.p.n.
Met ingang van 1 april 2024
2-persoonskamer Standaard met o.a. douche en wc - € 125
2-persoonskamer Deluxe met o.a. douche, wc en airco - € 135
1-persoonskamer Standaard met o.a. douche en wc - € 105
1-persoonskamer Deluxe met o.a. douche, wc en airco - € 115

Hotel Best Western Asten
×
Volledig uitklappen

Met welke valuta kan ik betalen in het buitenland?

Binnen Europa kunt u veelal betalen met de Euro/€. Het is in landen binnen Europa vrijwel altijd mogelijk te betalen met uw pinpas of creditcard. Let op dat buiten de eurozone per pinbetaling of geldopname kosten berekend kunnen worden. Wij raden u echter aan om altijd een klein bedrag in contant geld (kleine coupures en munten) mee te nemen, omdat kleine restaurants en winkels soms alleen cash geld accepteren. In de landeninformatie op de website bij uw reis, staan de details over valuta vermeld.

In de volgende landen wordt de eigen valuta gehanteerd:

• Denemarken - Deense Kroon
• Groot Brittannië - Engelse Pond
• Hongarije - Hongaarse Forint
• Noord-Ierland - Engelse Pond / Republiek Ierland - Euro
• Noorwegen - Noorse Kroon
• Polen - Poolse Zloty
• Tsjechië - Tsjechische Kroon
• Zweden - Zweedse Kroon
• Zwitserland - Zwitserse Frank

Heeft het hotel gratis WiFi?

Op de pagina van de betreffende reis treft u onder het tabblad 'hotel' informatie aan of het hotel beschikt over gratis WiFi. Het is ook mogelijk dat het hotel kosten in rekening brengt bij het gebruik van WiFi. Deze kosten zijn nooit bij de reissom inbegrepen en dient u zelf aan het hotel te voldoen. Soms heeft het hotel wel gratis WiFi in de openbare ruimtes, maar wordt er voor WiFi op de kamer een vergoeding gevraagd.

Wij hebben geen invloed op de kwaliteit van de aangeboden WiFi. Vaak ervaart u een slechtere kwaliteit, dan u gewend bent.

Heeft het hotel een lift?

Op de pagina van de betreffende reis onder het tabblad 'hotel' staat vermeld of het hotel beschikt over een lift.

Beschikt het hotel over een lift maar is deze tijdens uw verblijf, om welke reden dan ook, buiten gebruik, dan kan KRAS Busreizen hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden. U moet ter plaatse met de receptie van het hotel een oplossing vinden.

Ben ik verplicht deel te nemen aan een dagprogramma of excursie?

U bent niet verplicht deel te nemen aan een dagprogramma en/of excursie, mits u op de betreffende dag niet verder reist naar een volgend hotel. Wij wijzen u erop dat de horeca-faciliteiten in het hotel waar u verblijft, beperkte openingstijden en/of zelfs helemaal gesloten kunnen zijn gedurende de dag.

Wij bieden u de mogelijkheid om bij het maken van de reservering, een optionele excursie bij te boeken. Uiteraard bent u niet verplicht deze excursies extra te boeken.

Moet ik ter plaatse toeristenbelasting en city tax betalen?

In sommige gevallen is het mogelijk dat er ter plaatse toeristenbelasting betaald moet worden. Lokale autoriteiten kunnen plotseling de prijzen verhogen en/of nieuwe belastingen invoeren. Dit bedrag dient u zelf ter plaatse aan het hotel te voldoen. In veel gevallen is de toeristenbelasting bij de reissom inbegrepen. Meer informatie hierover treft u aan op de informatiepagina van de betreffende reis.

De lokale autoriteiten in Venetië hebben begin dit jaar aangekondigd dat de bezoekers aan Venetië een City Tax in rekening wordt gebracht variërend van € 6 tot € 10 per persoon, afhankelijk van het seizoen. De City Tax moet door iedereen persoonlijk bij de tolpoorten worden betaald.

Volledig uitklappen

Moet ik een paspoort of legitimatiebewijs meenemen?

U moet tijdens de reis te allen tijde beschikken over een geldig (tot en met terugkomst in Nederland) paspoort of ID-kaart. Let op: een ID-kaart is niet voor alle landen toegestaan. Voor Groot Brittannië en Ierland moet u beschikken over een geldig paspoort (dit geldt ook voor minderjarige kinderen).

Een rijbewijs wordt niet geaccepteerd als grensdocument.

Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, informeer dan bij het consulaat of ambassade van het land van herkomst, over welke grensdocumenten, eventueel aangevuld met visa, u moet beschikken. U bent altijd zelf verantwoordelijk dat u beschikt over de juiste grensdocumenten. Mocht u hieraan niet voldoen en door de autoriteiten de toegang tot het land worden ontzegd, dan zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor eigen rekening.

Controleer altijd ruim voor vertrek de geldigheidsduur van uw paspoort of ID-kaart. De aanvraagperiode voor een nieuw document verschilt per gemeente en kan zelfs, in drukke tijden, meerdere weken vereisen.

Wanneer is een visum verplicht?

Als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft, moet u zelf navragen bij uw eigen consulaat of ambassade, of u voor de te bezoeken landen en ook voor de eventuele doorreislanden een aanvullend visum nodig heeft. Als u niet beschikt over de juiste grensdocumenten en u bent daardoor genoodzaakt de reis af te breken, dan zijn alle hieruit voortvloeiende kosten als de extra reis- en verblijfkosten voor uw eigen rekening. Ook kunnen de niet genoten reisdagen niet worden gerestitueerd. Ook kunnen de niet genoten reisdagen niet worden gerestitueerd.

Volledig uitklappen

Kan ik een fiets bij KRAS Busreizen huren?

KRAS Busreizen biedt u de mogelijkheid om een e-bike fiets te huren. Onderstaand treft u de specificaties van de betreffende fiets aan.

E-bike: Batavus WayZ E-go® Active plus flex met 400Wh accu (model 2020).
• Bosch middenmotor (Active plus) met krachtige accu, zelfs bij krachtige ondersteuning is 75 km actieradius geen enkel probleem
• De uitneembare accu (11 ampère ‘400’ met 36 volt) kan eenvoudig op de hotelkamer opgeladen worden
• Comfortabele lichtgewicht fiets (slechts 23,5 kg); fietst ook uitstekend zonder trapondersteuning
• Eenvoudig te bedienen met het digitale display
• Speciaal voor KRAS Busreizen aangepast voor meer fietsplezier met o.a. anti-lek binnen- en buitenbanden, verstelbare stuur- en zadelpen en lage instap
• Hoogwaardige Magura hydraulische remmen
• Nieuw luxe frame met kabels die door het frame lopen (dus minder gevoelig voor schade)

Let op: de fietsen beschikken niet over fietstassen, wel snelbinders.

Mag ik mijn eigen fiets meenemen?

Bij KRAS Busreizen kunnen de deelnemers natuurlijk ook hun eigen fiets meenemen op reis. Opstappen met uw eigen fiets kan alleen op het Wisselpunt Asten. De kosten voor het meenemen van uw eigen fiets staan vermeld op de webpagina van de betreffende reis.

Uw fiets dient wel aan enkele voorwaarden te voldoen, zodat we deze veilig kunnen meenemen in onze fietstrailer. De accu moet losgekoppeld kunnen worden en dient in de handbagage te worden meegenomen, dit is ook van toepassing op eventuele fietstassen. Spiegels, telefoonhouders, fietsrek met mandje etc. moeten tijdens het vervoer allemaal verwijderd zijn. Hoewel we uw fiets met de grootste zorg zullen behandelen, is het vanzelfsprekend niet uit te sluiten dat er (minimale) schade aan de fiets kan ontstaan tijdens het vervoer dan wel tijdens het in- en uitladen van de fiets. KRAS Busreizen kan nooit voor enige schade aansprakelijk worden gesteld. Wij adviseren u om hiervoor zelf een aparte verzekering af te sluiten.

Waar kan ik opstappen als ik mijn eigen fiets meeneem?

Als u uw eigen fiets meeneemt, is het alleen mogelijk op- en uit te stappen op ons wisselpunt in Asten.

Is mijn eigen fiets verzekerd?

KRAS Busreizen behandelt uw fiets uiteraard met grote zorg. Desondanks kan er toch (lak)schade aan uw fiets ontstaan tijdens het vervoer in de fietsentrailer, dan wel tijdens het in- en uitladen van de fiets. KRAS Busreizen kan voor deze schade niet aansprakelijk worden gesteld. Goed verzekerd op reis gaan is dus belangrijk. Mogelijk heeft u een doorlopende reisverzekering, die ook dekking biedt voor fietsreizen en meer specifiek voor uw eigen fiets tijdens de reis. Is dit niet het geval dan adviseren wij u om hiervoor zelf een aparte verzekering af te sluiten.

Is mijn huurfiets verzekerd?

De huurprijs is inclusief dekking voor schade en/of diefstal van de gehuurde fiets. Het eigen risico bedraagt € 75 per fiets per incident. Bij nalatigheid, opzet of grove schuld behoudt KRAS Busreizen het recht om diefstal, schade aan de fiets of schade ten gevolge van verlies (van onderdelen zoals de accu) van de fiets te verhalen op de deelnemer. Het risico bedraagt maximaal de nieuwwaarde van de fiets; Batavus E-bike (of gelijkwaardig) maximaal € 2699. Schade ten gevolge van nalatigheid, opzet of grove schuld van de gebruiker van een fiets kan niet worden afgekocht en valt dus niet onder de dekking. In geval van diefstal dient u zelf aangifte te doen bij de lokale politie. In alle gevallen geldt dat u zelf verantwoordelijk bent voor de huurfiets en deze te allen tijde op slot dient te zetten (dit geldt ook voor het goed vergrendelen van de accu). Bij diefstal van de huurfiets dient u de fietssleutel en het opgemaakte politierapport te overhandigen. Indien deze niet in uw bezit zijn, wordt de volledig prijs (aankoopsom) van de huurfiets bij u in rekening gebracht. Het is niet mogelijk om een correct vergrendelende accu te ontvreemden. Bij diefstal wordt u dan ook een bedrag van € 500 in rekening gebracht.

Het aansprakelijkheidsrisico ten aanzien van derden bijvoorbeeld in verband met toegebracht letsel, materiële schade etc. valt niet onder de dekking. Deze mogelijke aansprakelijkheid dient u zelf te verzekeren.

Veiligheid & bescherming

Als fietser bent u extra kwetsbaar. KRAS Busreizen beveelt u dan ook sterk aan te allen tijde beschermende kleding en gepast schoeisel te dragen. Wij adviseren u dringend om op de fiets een fietshelm en reflecterend veiligheidshesje te dragen. In sommige landen is het dragen van een helm zelfs verplicht, evenals het dragen van een reflecterend veiligheidshesje. U dient zelf voor deze beschermende kleding en/of schoeisel zorg te dragen. KRAS Busreizen kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor eventueel letsel tijdens de reis. Wij adviseren u om altijd een reis- en ongevallenverzekering af te sluiten. U kunt ook eventueel een fietshelm huren bij de reisleider voor € 10.

Wat zijn de verschillende fietsniveaus?

Fietsniveau ‘1’
Gemakkelijke tocht: met af en toe een lichte helling of afdaling. Deze vakanties zijn voor iedereen met een normale conditie goed te doen. Fietservaring in het rijden van tochten is belangrijk.

Fietsniveau ‘2’
Gemiddelde tocht: met af en toe een pittige helling of afdaling en/of langere dagafstanden. Voor deze vakanties moet u beschikken over een goede conditie en voldoende fietservaring.
Let op: KRAS Busreizen adviseert bij fietsreizen met niveau ‘2’ gebruik te maken van een E-bike.

Fietsniveau ‘3’
Stevige tocht: met regelmatig een pittige helling of afdaling en/of langere afstanden per dag. Een uitstekende conditie, evenals voldoende fietservaring, is vereist. Ook voor dit niveau adviseert KRAS Busreizen gebruik te maken van een E-bike.

Fietsroutes

Onze fietsroutes zijn met zorg samengesteld én in het Nederlands geschreven. Als extra service ontvangt u per dag een gedetailleerde kaart van het af te leggen traject. Uiteraard blijven we continu doorgaan met het optimaliseren van de routes. Bij veel routes heeft u de keuze uit een korte en lange variant. Is het terras wel heel erg gezellig of wilt u nog iets gaan bekijken onderweg, kies dan voor de wat kortere route. Op een afgesproken tijd en punt wacht de chauffeur u op en rijdt per bus naar het eindpunt van de langere route. Zo kunt u de vakantie indelen zoals u zelf wilt; vrijheid…blijheid! Noot: na de coronaperiode zijn de openingstijden van de restaurantjes onderweg vaak aangepast tot uitsluitend de avonduren, ook door personeelsgebrek.